6 клас Географія 21 квітня 2020 р. Урок 59 Тема: Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природи. Географічна оболонка-найважливіший природний комплекс Землі, її межі, властивості. Дорогі учні сьогодні ви познайомитесь з природними комплексами. «В усьому є частина всього» - так казали в стародавньому світі. І справді, у природі все взаємопов’язане. Жодний з компонентів природи не залиша¬ється «самотнім». Жодна з оболонок Землі не існує ізольовано від інших. Уся природа є найскладнішою системою безлічі сплетених, мов павутиння, при¬родних зв’язків. Вони здебільшого непомітні для ока звичайної людини. Про¬те вчені давно їх вивчають. Деякі з природних зв’язків добре відомі, про інші ми поки що мало знаємо. Однак саме завдяки зв'язкам між природними компонентами утворилися природні комплекси - стійкі в просторі і часі сукуп¬ності природних компонентів, що розвиваються як єдине ціле. Найбільший серед них - це географічна оболонка. Гірські породи, повіт¬ря, води, ґрунти, рослини і тварини - усе це перебуває між собою у складних взаємозв’язках. Ці зв’язки бувають такими міцними, що досвідчений природознавець, дослідивши в межах певної території лише один якийсь природний компонент, може скласти уявлення і про інші. Ще легше визначити особливості одного компонента, якщо є дані про більшість з них. Подібне можливе тому, що взаємозв’язки різних компонентів визначаються їхньою взаємодією - через обмін теплом, водою та енергією. Унаслідок такої взаємодії окремі компо¬ненти поступово утворюють на певній території цілісний природний «організм», у якому кожному відведено свою роль. Вилучити (тобто замінити) будь-який компонент - часто означає змінити увесь «орга¬нізм». Вказані природні утворення географи назвали природний комп¬лекс. Слово «комплекс» в перекладі з латинської означає «зв’язок», «сполучення», унаслідок якого утворюється єдине ціле. Отже, природний комплекс - це взаємопов’язані природні компо¬ненти (гірські породи, повітря, поверхневі та підземні води, ґрунти, рослинність і тварини), що на певній ділянці території. Наскільки у природі все взаємопов’язане Про найбільший природний комплекс Землі. Такою є географічна оболонка, яка утворилася внаслідок взаємодії літосфери, атмосфери, гідросфери і біосфери. Географічна оболонка охоплює верхню части¬ну літосфери, нижню частину атмосфери, всю гідросферу та біосферу. Верхня межа географічної оболонки розташована на висоті близько 30 км від поверхні Землі. Шари атмосфери до цієї висоти тісно взає¬модіють з іншими оболонками. Сюди з повітряними потоками потрап¬ляють живі організми, приміром бактерії, а також спори і пилок. Нижня межа географічної оболонки розташована в літосфері й сягає здебільшого глибини в кілька сотень метрів, а подекуди 4 км. Саме тут утворюються мінерали і гірські породи, накопичуються підземні води, живуть найпростіші організми. Географічна оболонка є цілісним утворенням, тому необережне втручання людини в природу, бездумне її перетворення призводять до негативних наслідків. Так, вирубування лісів стає причиною лан¬цюга взаємопов’язаних необоротних змін: зникають лісові рослини й тварини, змінюється місцевий клімат, вимиваються ґрунти, зни¬жується рівень ґрунтових вод, міліють річки. Цілісність географічної оболонки забезпечується постійним обміном речовиною та енергією між оболонками Землі. Саме завдяки колообігу речовин та перетворенню енергії в географічній оболоні всі її компоненти взаємодіють між собою. Географічній оболонці притаманна також ритмічність - закономірна повторюваність у часі всіх природних явищ і процесів розрізняють добові й сезонні ритми, коли природні явища і процеси відбуваються через однаковий проміжок часу впродовж доби й року. Це, наприклад, зміна дня і ночі, пір року, припливи і відпливи тощо. Є також багаторічні та вікові ритми: коливання клімату і рів¬ня води в річках та озерах, наступання і відступання льодовиків та ін. Оскільки географічна оболонка є цілісною, то різні ритми взаємопов’язані. Усі живі організми, у т.ч. люди чутливо реагують на прояв ритмічності. Будь-яка господарська діяльність людини пов’язана з використанням багатств природи. У сиву давнину зародилися землеробство і скотарство. З часом діяльність людини розширювалася у масштабах. Зараз формуються нові види господарської діяльності. Зі зростанням благ збільшується вплив на природу. Тому я пропоную вам виявити позитивні і негативні наслідки розвитку господарської діяльності людини та зробити узагальнюючий висновок. Метод «Творча лабораторія» Землеробство:позитивний – рослинна їжа, негативний – зміна видового складу рослинності. Тваринництво: позитивний - їжа, одяг, взуття; негативний – зникнення багатьох видів тварин. Транспорт: позитивний- засіб пересування; негативний –вихлопні гази, будівництво шляхів забирає екологічні ніші існування живої природи, зміна ландшафтів. Промисловість: позитивний-матеріально- технічна база суспільства; негативний-зміна складу атмосферного повітря, вод, виникнення техногенних форм рельєфу, розвиток «міських» видів хвороб населення. Інформаційне поле: позитивний-засіб передачі, зберігання інформації; негативний – шкідливі звички для здоров’я випромінювання,широке використання рідкісних і дорогоцінних металів. Освоєння космосу: позитивний- перспективи гарантованого існування людства; негативний –- руйнування та зміна складу атмосфери, небезпека інфікування з космосу. Висновок: у результаті господарської діяльності виникли глобальні проблеми людства, що становлять загрозу існування на Землі людини. Завдання «У гармонії з природою» Метод «Килим ідей» Інструктаж . Незабаром настане час шкільних походів, літніх канікул у лісовому таборі відпочинку, на морі. На вас очікує безпосереднє спілкування з природою. Чи готові ви до цього? Давайте подумаємо і складемо пам’ятку туристові про правила поведінки на природі. На стікерах або кольоровий листах(білий, зелений, синій) запишіть по одному правилу, потім сформуйте(розкладаєте листочки та робите колаж, формат два листочки А4) (фото висилаєте мені, робіть акуратно, красиво, щоб можна було викласти і інтернет) Наприклад: Будьте ввічливі з лісовими жителями: 1. Не шуміти. 2. Не галасувати. 3. Не співати голосно. 4. Не використовувати вибухові та легкозаймисті речовини. 5. Не полювати на тварин. 6. Не пустувати. 7. Не знищувати рослин. 8. Не руйнувати мурашники, не ловіть комах для створення колекцій. 9. Не збирати незнайомі вам ягоди, гриби. 10. Не руйнувати гнізда пташок. 11. Не розпалювати вогнища та не гратися з відкритим вогнем. 12. Не забруднювати місць відпочинку, не залишати після себе сміття та відходи. 13. Не закопувати металеві, пластикові банки, поліетиленові пакети . 14. У природі поводьте себе як у музеї. Адже за вами слідом пройдуть багато інших людей. Вони мають право не менше, ніж ви, насолоджуйтесь красою й багатством природи. Відповіді на запитання (запишіть короткі відповіді ) Що зветься природним комплексом? Що зветься географічною оболонкою? Що означає цілісність географічної оболонки? Яким чином взаємопов’язані між собою різні природні компоненти?
|