Літературне читання
Тема. Краса, натхнення, радість і таємниця.( Василь Сухомлинський)
КРАСА, НАТХНЕННЯ, РАДІСТЬ І ТАЄМНИЦЯ - КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ
Пішов маленький хлопчик до лісу. По дорозі зустрів діда, що повертався з лісу. Старий був зморений, але радісно посміхався.
- Чого ви радієте, дідусю? — запитує хлопчик. — Мабуть, у лісі є щось дуже хороше?
- Так, хлопчику, у лісі є краса, натхнення, радість і таємниця. Я їх побачив, і мені захотілось жити ще багато-багато років.
Хлопчик побіг до лісу. Подивився навколо себе. Усе красиве: і дуб могутній, і ялинка ошатна, і верба плакуча, й береза білокора. А найкрасивішою хлопчикові видалася маленька квіточка фіалки. Бона підняла поверх трави свою синю голівку з фіолетовим очком, яке запитливо поглядало на хлопчика.
- Це краса, — прошепотів хлопчик.
Прислухався і почув далеко-далеко тиху пісню горлиці: тур... тур... І в ту ж мить згадались хлопчикові ласкаві й добрі материнські руки. Захотілось заспівати пісню про маму.
- Це натхнення, - прошепотів хлопчик.
Ще уважніше подивився хлопчик навколо. Яскраво сяяло сонечко, високо в синьому небі літали птахи, до самого обрію пливли зелені хвилі лісу.
„Як добре, що я все це бачу й почуваю, — подумалось хлопчикові. - Світ - це радість, жити — це радість. А де ж таємниця?“.
Довго, дуже довго придивлявся й прислухався хлопчик, але таємниці не помітив.
Пішов хлопчик до лісу і наступного дня. Знову назустріч дід. Розказав хлопчик, як він відкрив для себе красу, натхнення і радість, а ось таємницю — не довелось.
- Дідусю, а де ж таємниця? Старий загадково посміхнувся й відповів:
- От доживеш до сивого волосся - тоді й зрозумієш таємницю.
Василь Сухомлинський
• Які почуття викликала в дідуся прогулянка до лісу? Прочитай.
• Які відкриття зробив для себе хлопчик? Прочитай.
• Назви слова, якими описано красу дуба, ялинки, берези, фіалки. Поясни, у чому незвичайність опису квіточки фіалки?
• Що ти вважаєш красою? Як розумієш натхнення й радість?
• Чи здогадався ти, у чому дідусь бачив таємницю? Якщо в тебе є можливість, запитай про неї у свого дідуся.
• Поділіть текст на частини. Складіть план за допомогою розповідних речень.
|