- Бесіда про особливості зв'язків між цирковим та музичним мистецтвом.
Читання вірша.
Хочу в цирк
Хочу в цирк, бо там дива,
справжня казка ожива.
Хитрі фокуси, малята,
намагаюсь розгадати.
Ось під куполом вгорі
на потіху дітворі
виступають акробати.
Хочу з ними політати.
На арені — силачі.
У них гирі — за м'ячі.
Ними бавляться охоче.
Також спробувати хочу.
Чи з жонглером по канату
мрію рушити завзято.
Та зізнатися боюся,
бо не візьме в цирк матуся.
Леся Вознюк.
Пригадайте циркову виставу. Чи можна її уявити без музичного супроводу? Музика ніби пов'язує всі номери в один сценарій, єдиний сюжет. Для створення циркових програм, які мають розважальний характер, завжди залучають спеціалістів, котрі пов'язані з різними видами мистецтва , театральних та циркових режисерів, балетмейстерів, композиторів, акторів, спортсменів, музикантів-виконавців, сценографів, декораторів, бутафорів, костюмерів та ін.
Музика супроводжує всю циркову виставу. Разом з клоуном вона «сміється», злітає у височінь з гімнастами, зачаровує ілюзією, «цокає та підстрибує» разом з вершниками та акробатами, насторожує та підказує сюрпризи, змушує сміятися, хвилюватися, захоплюватися, радіти. Циркові артисти демонструють під музику свою майстерність та надзвичайні можливості. Так, серед безлічі музичних творів є ті, які найчастіше звучать у цирку. Вони невеликі за обсягом, мають нескладну будову, яскраво виражену динаміку, характер. Багато з них були написані композиторами для театральних вистав, балетів, опер та оперет
- Музичне сприймання. Ж. Оффенбах. Галоп із оперети «Паризький балет».
- Аналіз музичного твору.
-Яка музика звучить? Визначте її характер.
-Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
-Чим ця музика нагадує циркову виставу: ритмом, темпом, динамікою чи характером?
-Охарактеризуйте засоби музичної виразності твору.
- Відомості про композитора Ж. Оффенбаха.
Жак Оффенбах (Ебершт Якоб) — французький композитор XIX століття, один із засновників класичної оперети. Створив музику до понад 100 оперет. У 1855 р. відкрив маленький театр «БуфПаризьєн». Йрго оперети, дотепні й життєрадісні, сповнені барвистою музикою, то ліричною, то каскадною, полонили усю Європу.
Музичний словничок
Галоп — це стрімкий, веселий бальний танець XIX століття.
- Бесіда про особливості циркового мистецтва.
Цирк — не лише розвага; це мистецтво, що має свою історію та характерні особливості.
Зазвичай це кругла будівля з ареною (манежем) і трибунами для глядачів. У цирку відбуваються видовища, що супроводжуються музичною ексцентрикою, які демонструють силу і відвагу циркових артистів (силачів, акробатів, повітряних гімнастів, жонглерів, еквілібристів, ілюзіоністів, фокусників, вершників, велофігуристів, борців, муштрувальників свійських і приборкувачів диких тварин тощо) з інтермедіями-буфонадами клоунів, пантомімою і меломімою .
Цирк існував ще у Стародавньому Римі, але тоді мало нагадував мистецтво. Це були кінні змагання зі швидкісної їзди на колісницях, бої гладіаторів тощо.
Зародження цирку в Україні почалося з виступів акторів - скоморохів, жонглерів та циганів з ведмедями на ярмарках. Згодом з'явилися театралізовані кінні каруселі, мандрівні цирки та звіринці. І аж на межі ХІХ-ХХ ст. стали будувати приміщення для цирку.
У цирковому мистецтві об'єднані: театр, музика, дресура, акробатика, кінна їзда, гімнастика, мистецтво ілюзії та фокусів тощо.
Цікаво, що ще з часів античності у цирку розвивалась майстерність кінної їзди та кінних перегонів. Клоунада, акробатика, жонглювання, дресура тварин, еквілібристика, фокуси тривалий час існували як окремі жанри, що об'єднались під куполом цирку відносно недавно.
У давній цирковій виставі було три відділення:
-акробатичні та гімнастичні номери: робота на трапеції, канатохідці, силові атракціони;
-сценки з народного побуту;
-арлекінади, пантоміми та п'єси з репертуару народного театру.
Між музикою і цирком є багато спільного. Вся циркова вистава супроводжується грою естрадно—духового оркестру.
- Виконання творчого завдання.
Послухайте твір Ж. Оффенбаха ще раз. Візьміть олівці та зобразіть маски своїх улюблених циркових героїв відповідно до настрою музики.
- Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
- Виконання пісні. «Крилата гойдалка» із фільму «Пригоди Електроніка». Сл. Ю. Ентіна, муз. Є. Крилатова.
Заспівайте пісню зі своїми друзями. Куплет буде виконувати соліст, а приспів — увесь клас. Оберіть найкращого співака. Запишіть виконання пісні під фонограму на диктофон та оцініть спів кожного.
- Виконання творчого завдання.
Демонстрація ілюстрацій із зображенням циркових номерів (акробати, ілюзія, кінна їзда, жонглери тощо).
Завдання: розгляньте ілюстрації та спробуйте пригадати всі музичні твори, які ми слухали протягом навчального року. Якою музикою можна озвучити зображення фрагментів циркової вистави?
- Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
·Як пов'язана музика з цирком?
·Які номери існували в давній цирковій виставі?
·3 якими видами мистецтва поєднане циркове мистецтво?
·Хто виконує музику в приміщенні цирку?
·Хто з циркових героїв є вашим улюбленим? Яка музика відповідає його образу?
- Домашнє завдання.
Послухайте музику. Які з прослуханих музичних творів підходять для супроводу циркових номерів? і
Поміркуйте, які циркові артисти можуть виступати під мелодію пісні «Крилата гойдалка».
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Історія цирку»
Мета: знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення буклета.
Очікуваний результат: буклет.
План створення:
Прочитайте уважно текст у підручнику про історію цирку. Створіть з друзями буклет про історію цирку.
Об'єднайтеся з друзями у три групи:
Перша група «Дослідники» — проведіть опитування класу за темою «Які артисти цирку вам подобаються найбільше?». Оберіть найулюбленіших циркових артистів класу. Знайдіть відомості про історію цирку.
Друга група «Музиканти» — оберіть музичні інструменти та оркестри, які виконують музику в приміщенні цирку.
Третя група «Художники» — придумайте разом оформлення вашого буклета на тему «Історія цирку».