Українська мова
Тема. Поняття про прислівник як частину мови. Незмінність — основна ознака прислівників.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
1. Проблемна ситуація (з використанням таблиці словникових слів).
— Діти, до яких частин мови належать слова із таблиці «Словничок», яку ми ведемо вже від 1-го вересня? (Іменники, прикметники, дієслова, інші слова.)
— Що то за інші слова? Прочитайте їх, поставте до них запитання. (Щодня, щоденно, щогодини, восени, попереду, щотижня, всередині, посередині, влітку, улітку, взимку, узимку, спочатку.)
— Чи схожі ці запитання до запитання іменника, прикметника чи дієслова? (Ні.)
— Спробуйте одне із цих слів змінити. (Не змінюється.)
Висновок. Слова, які не змінюються ні за відмінками, ні за особами, ні за числами, — це окрема незмінна частина мови.
— Якщо хочете знати назву цієї частини мови, розгадайте шараду.
2. Шарада.
— Назва цієї частини мови має той же корінь, що й іменник слово, префікс — в слова прийменник, а суфікс — що в словах іменник, прийменник, займенник.
Дуже то цікаве слово —
супроводить дієслово.
Це прислівник.
Так і зветься —
про кожну дію обізветься.
Достеменно все він знає
і оцінку власну має:
той працює гарно, добре,
швидко, вправно, своєчасно,
а той погано — і недобре,
і повільно, і невчасно.
Задаєш йому питання:
Де? Коли? Наскільки? Як?
Чому? Навіщо і для чого? —
відповість тобі він так:
пізно, вранці, тут, ніяк,
вгору, вниз і спросоння,
туди, сюди, попідвіконню...
На все відповідь він має,
про всі дії добре знає,
своїх думок не міняє.
— Сьогодні ми починаємо вивчати нову самостійну частину мови — прислівник.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями новою матеріалу.
1. Ознайомлення і правилом
— Назвіть прислівники. Знайдіть слова, з якими прислівники пов’язані в реченні. Поставте питання від цього слова до прислівника.
3. Вправа 378 (виконується усно).
а) Творча бесіда за завданнями і запитаннями вправи 379 з підведенням до єдиного висновку: прислівники не змінюються.
б) Проблемна ситуація.
— Яке закінчення прислівника мелодійно!
— Пригадайте правило про закінчення прислівників і відразу знайдете відповідь на попереднє запитання. (Прислівники не мають закінчень — це незмінна частина мови.)
а) Відгадування загадки.
б) Робота з орфографічним словником (відшукування відгадок).
— Які орфограми є у словах трамвай, тролейбус!
в) Діалог про улюблений вид транспорту і культуру поведінки в транспорті.
г) Відшукування прислівників у загадці і записування їх за абеткою.
— На які питання відповідають записані прислівники?
V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
2. Тренувальний диктант.
— Залишіть один рядок для заголовка.
Біжить лісовий струмочок усе вперед і вперед. Жебонить веселу пісеньку. Не замовкає він ні на хвилиночку. Не відпочиває ні вдень, ні вночі. Радісно співає срібноголосий, поспішає на допомогу всьому живому. Мелодійно розливається навкруги його дзюрчання.
Примітка. Виділені слова записати на дошці.
— Підберіть і запишіть заголовок до тексту.
— Підкресліть у тексті прислівники. Доведіть свою думку.
— Про яку пору року розповідається в тексті?
— Який це текст? (Опис.)
3. Творча вправа.
— Від поданих дієслів утворіть прислівники.
Сміється — смішно
Веселиться — весело
Радіє — радісно
Сумує — сумно
Хитрує — хитро
Мудрує — мудро
4. Вибірковий диктант.
Оратором є лиш той, хто в змозі говорити з кожного питання гарно, вишукано, переконливо, відповідно до важливості предметів, на користь часові і для задоволення слухачів.
— Випишіть в колонку прислівники.
— Напишіть через рисочку відповідний прикметник, від якого утворений цей прислівник.
Гарно — гарний
вишукано —
переконливо —
відповідно —
5. Бесіда.
— Яку частину мови ви почали вивчати? (Прислівник.)
— У чому особливість прислівників у порівнянні з іменниками, прикметниками, дієсловами? (Прислівник — незмінна частина мови.)
— З якою частиною мови прислівники найчастіше зв’язані в реченні? (З дієсловом.)
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 167— правило, вправа 381.
|