Тема: Числівники кількісні і порядкові
Вправа
Записати словосполучення, узгоджуючи іменник із числівником, підкресліть закінчення іменників. Із двома словосполученнями складіть речення. Зробіть синтаксичний розбір цих речень.
Один (прапор), два (рояль), три (зошит), чотири (календар), п’ять (зірка), шість (лійка), сім (цуценя), десять (пакунок), двадцять (лопата).
Поглиблення знань, умінь та навичок про числівники: кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) та порядкові.
Пояснення
За значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на кількісні та порядкові.
Кількісні числівники означають число або кількість і відповідають на питання скільки?: три, одинадцять, тридцять чотири, п’ятеро, три сьомі.
Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання котрий? котра? котре? котрі?: третій, одинадцята, тридцять четверте, двадцяті.
Кількісні числівники змінюються за відмінками. Порядкові числівники змінюються за родами, числами та відмінками.
Кількісні числівники поділяються на розряди:
- власне кількісні числівники або цілі числа (означають кількість предметів у цілих одиницях): дев’ять, вісімсот, п’ятнадцять;
- дробові числівники(означають кількість частин, виділених у складі цілого): три четверті, чотири сьомих, півтора, півтораста;
- збірні числівники(означають кількість предметів, яку сприймають як єдине неподільне ціле: троє, шестеро, десятеро;
- неозначено-кількісні числівники називають точно не визначену або приблизну кількість: багато, чимало, кілька.
Увага!
Збірні числівники утворюються тільки від числівників два-двадцятьта числівника тридцять. До збірних належать числівники обоє, обидва, обидві. Від певних збірних числівників утворюються числівники з пестливим значенням: двійко, трійко, п’ятірко.
Збірні числівники вживаються з іменниками, які:
- є назвами істот чоловічого роду (п’ятеро хлопців, четверо коней, одинадцятеро козаків);
- є назвами неістот середнього роду (двоє імен, троє вікон);
- уживаються тільки у формі множини (двоє ножиць, троє дверей).
З іменниками жіночого роду та іменниками чоловічого роду – назвами неістот збірні числівники не вживаються.
У дробових числівниках чисельник має форму жіночого роду, бо тут домислюється іменник саме жіночого роду – частина: одна третя частина. Знаменник після чисельників дві, три, чотири повинен стояти в називному відмінку (особливо при іменниках жіночого роду): дві сьомі території.
Однину та множину мають числівники один, тисяча, мільйон, мільярд і всі порядкові. У кількісних числівників два, три та інших визначити число не можна, бо вони завжди вказують лише на множину предметів.
Числівники найчастіше поєднуються з іменниками: шість стільців, семеро друзів, четверо дівчат.
Вправа 1
Подані сполучення записати словами. Вказати числівники кількісні та порядкові.
100 років, 5-й день, 45 хвилин, 100-й метр.
Вправа 2
Записати тільки ті речення, що вміщують порядкові числівники. Порядкові числівники підкреслити, поставити до них питання, визначити рід, відмінок.
- Дивлячись на хліб, людина в сім раз правдивіша стає (І.Драч).
- Аж семеро внуківу баби Христини, а баба сумує: «Немає родини!» (М.Пригара.)
- Хто хоче сягнути до сьомого неба, трудитись повинен до сьомого поту (Л.Дмитерко).
- Наговорив вісімнадцять пасок (Нар.творч.). …
- Гарбою за покорою волів рипіло вісімнадцяте століття (Б.Олійник).
- Де двом любо, третьому місця нема. Заблудився між трьох дубів (Нар.творч.)
- Сьогодні зозуля у лузі широкім мені накувала аж тисячу років (Є.Гуцало.)
Вправа 3
Заповніть таблицю.
Власне кількісні
|
Дробові
|
Збірні
|
Неозначено-кількісні
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Сім, десять, дев’ятеро, кільканадцять, сто цілих три десятих, п’ятеро, п’ять сьомих, чимало, багато, стонадцять, три сьомих, семеро, двадцять, п’ятнадцятеро, три четвертих.
Вправа 4
Творче конструювання
Завдання побудувати вислови, дібравши початок з лівої, а продовження – з правої колонки. Числівники підкреслити.
Де сім господинь, а один відріж.
Одна голова добре, жодного не спіймаєш.
Сім разів відмір, там хата не метена.
За двома зайцями поженешся - а дві краще.
Вправа 5
Розгадати ребуси.
Смор1а ВиЗмка
Пі2л мі100
100лиця ві3на
При5 40а
Ві7надцять
|