6 клас українська література 27 квітня
Тема: Гумористичне й сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичність творів. Роль гумору в житті українців. Леонід Глібов – визначний український байкар, поет. Сатиричне змалювання сучасної авторові судової системи у байці «Щука». Побудова байки. Теорія літератури: гумор (повторення), сатира, байка (повторення), алегорія, мораль.
«Сміх – це здоров’я, сміхом можна більше вразити, ніж лайкою чи навіть бійкою», - говорять у народі. Українці завжди відзначалися дотепністю, розвиненим почуттям гумору, вмінням посміятися не лише над іншими, а й над самим собою. Це допомагало їм пережити важкі часи, які досить часто випадали на їхню долю. Особливо відзначалися гумором запорозькі козаки. Згадаймо знамениту картину І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» (перегляд репродукції у прикріпленому файлі).
Гумористичні та сатиричні твори дуже різноманітні за жанром. Це й анекдоти, і гуморески, і співомовки, і байки, і усмішки. До речі, жанр усмішка започаткував Остап Вишня. На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про байку.
Про виникнення байки
Байки були відомі ще в Стародавній Греції. Батьком літературної байки називають Езопа. Тому про алегоричну мову часто говорять «езопова». Езоп був рабом, до того ж дуже некрасивим зовні. Але його гострого язика боялися всі. Кінець кінцем він був скинутий зі скелі. Про самого Езопа ходили численні легенди. Ось одна із них.
Господар звелів приготувати Езопові страву з чогось найкращого. Той пішов на базар, купив язика і приготував його. Наступного разу господар знову звелів приготувати страву з чогось найкращого, і Езоп знову подав язик. «Як же гіршого за так?» - закричав господар. Мудрець на це відповів: «Немає нічого кращого за язик (мову), як і немає нічого за злий язик».
Пізніше байкар Федр надав творам Езопа віршованої форми. Жанр байки розвинули відомий французький байкар 17 ст. Жан де Лафонтер, найвідоміший російський байкар І. Крилов.
В Україні жанр байки також має давню й багату традицію. Ще в 17- 18 ст. у шкільних підручниках було вміщено чимало байок. Видатний філософ і просвітитель Григорій Савич Сковорода написав цикл «Байки Харьковскія».
Нове слово мовлено в 19 ст. байкарями П. Гулаком – Артемовським, Є. Гребінкою і особливо Леонідом Глібовим.
До жанру байки зверталися Іван Франко, Борис Грінченко, Павло Глазовий, Остап Вишня та інші.
Теорія літератури
- Що таке байка?
Байка – невеликий алегоричний твір повчального характеру.
Алегоричний – це той, що містить алегорію.
Алегорія – художній прийом іносказання, зображення людських рис і
характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи та людського життя.
(Учні роблять запис до літературознавчих словничків.)
- «Праматір’ю» байки, як народної, так і літературної, була народна казка. Часто в байках використовуються прислів’я та приказки. Байка має оповідну частину – фабулу й мораль – силу, повчання.
Запис опорного конспекту (детальніше у прикріпленому файлі)
Про Леоніда Глібова
ПЕРЕГЛЯНУТИ
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з байкою Л. Глібова «Щука». А яка ж насправді ця риба?
Повідомлення про щуку
Слово « щука» - праслов’янське. Утворене від «щуп – худющий. У діалектному мовленні є слово «щуплий» - у значенні «тендітний». Через те, що ця риба довга, у воді здається худою, тонкою. Щуки досягають до 1,5 м., а вагою – до 35 кг. Живуть вони аж до двохсот років. Ця риба – хижак, живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже повільно.
Як бачимо, щука, дійсно, може уособлювати хижість, зажерливість.
Виразне читання байки «Щука»
Лексична робота
Шаплик – посудина з ручками для носіння води.
Стряпчик – адвокат
Щупачок – самець щуки
Очевидно, що судді під пливом хитрої лисиці ( стряпчого) прийняли абсурдне рішення. Слова Глібова «І щуку кинули у річку …» стали крилатими. Якщо хочуть сказати, що когось замість покарання винагородили, вживають саме цей в’їдливий вислів.
ЗАПИСАТИ:
- Яка ж мораль байки?
- Для чого потрібен сміх?
Діти, жанр байка існує і сьогодні. Відомі байкарі сучасники: Семенко, Плювако та багато інших.
Мультфільм «Щука» ПЕРЕГЛЯНУТИ
Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять байку »Щука», зробити ілюстрацію та за бажанням – інсценувати.
|