6 клас українська мова 22 квітня 2020 р.
Тема: Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням
Відеоурок: ПЕРЕГЛЯНУТИ
Чому ж займенник отримав таку назву?
Раніше в граматиці існувала тільки частина мови, яка називалася „ІМЕНА”. Вона об’єднувала іменники, прикметники й числівники. У російській мові й досі збереглися ці назви: „ имя существительное”, „имя прилагательное”, „имя числительное”. Займенник замінював так звані „імена”, тому його так і назвали ЗАЙМЕННИК, тобто „замість імені”.
Перша його властивість – замінювати частини мови: іменник, прикметник, числівник
Дійсно, наша мова була б нудна й некрасива, коли б у ній не було займенників. Один лінгвіст говорив про займенники так: вони, “як запасні гравці у футболі чи “дублери” в театрі, виходять на поле, коли вимушено “залишають гру” повнозначні слова”.
– Ми часто вживаємо займенник: я, вона, він, у нього, вони. На що вони вказують? (на особу, на дію) А чи називають її конкретно? (ні)
- Отже, займенник може вказувати на предмет або особу, але не називати їх конкретно
Наша гостя, чарівниця, хоче розповісти вам одну казочку. Послухайте її.
Чарівниця - У чарівному лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило.
Одного разу проходила тим лісом чарівниця. Дивиться – якісь дивні створіння на галявині, і не в настрої. Одні сваряться, а деякі сидять і сумують.
– Хто ви? – запитав чарівник. –І що трапилось?
– Щось!
– Нічого!
– Казна – що! – навперебій почали вигукувати займенники.
– Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється?
– Кожний!
– Сам!
– Хтось!
– Ніхто!
– Той!
– Цей!
– Абихто! – знову один поперед одного закричали займенники.
– Хай говорить хтось один. Хто тут головний?
– Я! Він! Кожний! Всі! – почулося у відповідь.
– Зрозуміло, ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо. – Чарівник махнув своєю паличкою – і перед здивованими займенниками виріс чудовий будинок з 9 кімнатами. Удруге махнув – перестали сваритися займенники і почали охоче спілкуватися.
– Чи здогадалися ви, як помирила чарівниця займенники? (поділила на розряди) .
Ми - кмітливі
Перевіримо вашу кмітливість. Відгадайте загадки
- Я спереду і я ззаду, а посередині назва породи коня. Разом буде назва країни.
- Які два займенники псують шляхи?
- Який особовий займенник передається на письмі однією буквою?
- Додавши до особового займенника першої особи множини один звук, перетворіть його на антонім до слова війна
- Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими?
Тест:
1.Продовжіть речення: Займенник – це
А самостійна частина мови, яка вказує на предмети, але не називає їх
Б це службова частина мови
В самостійна частина мови, ка вказує на предмет
- Які частини мови може замінювати іменник:
А дієслово
Б прислівник
В іменник, прикметник, числівник
- Займенник має
А 5 розрядів
Б 6 розрядів
В 9 розрядів
- У рядку записані лише особові займенники
А я, ви, він, вони
Б мій, себе, ми
В ніщо, будь-хто
- Яку синтаксичну роль виконує займенник:
А тільки головного члена речення
Б тільки другорядних членів речення
В будь-якого члена речення
- Яка роль займенника у мовленні:
А збагачує мову
Б дає можливість уникнути повторів
В заважає мовленню
-Відновити й записати прислів’я, дібравши їхнє продовження з другої колонки.
1.Навчай інших -……………..того за плечима не носити
2.Хто багато робив,……… тому треба мало спати
3. Хто знання має,………. і сам навчишся
4. Чого навчишся -……….. той мур зламає
5.Хто хоче багато знати,….той і багато знає
-Записати перше речення, знайти займенники, визначте їх синтаксичну роль.
|