6 клас українська мова 7 травня 2020 р.
Тема: Контрольний диктант. Контрольне читання мовчки
Контрольний диктант розпочнеться о 10:30 у додатку Zoom. Запрошення на конференцію ви отримаєте у Viber
Текст для контрольного читання мовчки
«Як садили сад»
Зніяковілий Максюшко підвівся, не розуміючи, навіщо його викликають. Він взагалі червонів і губився перед класом, бо навчався в 301-й школі недавно, з весни цього року, а друге, - мав таку звичку : хто б і про що його не питав – м`явся і невиразно мугикав. Мабуть, у глибині душі він страждав від того, що такий удався ( йому здавалося – некрасивий ) : рудий, найдовший у класі, а ніс – ота розплескана кирпа, над якою люблять сміятися дівчатка. Одне слово, тримався він за спинами інших і не любив, що його викликали. А якщо це й траплялось, як зараз, то незграбно ставав коло дошки й кам`янів, і слова з нього треба було витягувати силою.
- Розкажи нам, Максюшко, - звернувся до Миколи директор, - як ви з батьком розводили сад на Березняках.
Хлопець переступив з ноги на ногу, знизав плечима : а про що, мовляв, тут розказувати ?
- Ви знаєте, Максюшко не з балакучих людей. Я за нього буду говорити, - сказав директор. – батько у Максюшки відомий нейрохірург, перевели його весною на роботу в обласну лікарню, і тут дали квартиру на березі Дніпра. І жили вони над самою водою. А там товща прибережного піску – п`ять метрів.
Той мугикнув, неохоче кивнув головою : мовляв, так.
- Чистий пісок там, як пересіяний. Намитий з Дніпра. Ніколи й нічого на такому піску не росте – навіть лоза. Уявляєте : виріс на березі новий багатоквартирний будинок, облицьований білою плиткою. Гарний будинок, чудові квартири, а тільки біда – голо кругом, самі кучугури піску. І зелені – ані кущика. А тепер, якби ви побачили, що там за рай : на піску – фруктовий сад, бузкова алея, розарій, повно квітів. Правильно я кажу, Максюшко ?
- Правильно, - кивнув той, нахмурив руде обличчя й почервонів.
- Ну, гаразд, - промовив директор. – Я розповім. Садили дерева так. Приходив батько з роботи, кликав сусіда ( теж лікаря ), брав Миколу, та й виходили втрьох у двір. А ями там, у сипучому піску, треба копати на прості, а цілі котловани, щоб потім заповнити їх землею. І носили торф, мул, чорнозем аж із лугу. Корзинами, відрами, мішечками тягали, хто як міг. По скільки ти, Миколо, приносив відер мулу ?
- Ну, відер, може по двісті.
- Ого ! – сказав хтось із дівчат.
- Не применшуй, не применшуй, Миколо ! Батько говорив – по триста відер з гаком. І мозолі були в тебе, голубчику, на руках, як у коваля. Скоро весь будинок захопився озелененням, виходили у двір і діти, й старі. А спершу тільки ви втрьох копались. Батько казав: найкраща агітація – виходь і роби. Та й поливали спочатку самі. По скільки ти відер води приносив ?
- Відер по десять. Тільки дерев багато, та й поливати часто треба – двічі або тричі на тиждень.
- І ви з Дніпра воду носили, правда ? Щоб не витрачати питної… То новий район. У перший рік і для людей там води не вистачало. І доводилось Миколі тягати воду з річки для поливання. Так, Миколо ?
- Умгу, - підтвердив той.
- І як ваш сад, розрісся на піску ?
- Росте ! Кругом зелено, - жвавіше буркнув Максюшко.
- А той ряд яблунь – білий налив – уже почав родити ?
- Гарно вродив цього літа. От-такі яблука ! – І Максюшко просяяв рудим вугластим обличчям, ніби він тримав у руках і показував усьому класові, налите соком, запахуще яблуко.
( 500 слів )
За В. Близнецем.
Тестові завдання до тексту «Як садили сад»
1. Як Миколко Максюшко поводився перед однокласниками ?
а) сміливо, почував себе лідером ; в) активно входив у спілкування ;
б) був веселим, жартівливим ; г) губився, почував себе невпевнено.
2. Чому директор говорив замість Миколки ?
а) хлопець не знав, що сказати ; в) він боявся висловитися неправильно ;
б) він не вивчив уроку ; г) він був небалакучим і сором’язливим.
3. Чому хлопчик не любив привертати до себе увагу ?
а) він був хитрим і робив усе потайки ; в) він вважав себе некрасивим ;
б) він не міг нічого робити ; г) він ніколи не виконував домашніх завдань.
4. Якою була прилегла до будинку територія ?
а) облаштованою, на ній було багато зелені ; в) поряд був гарний спортивний майданчик ;
б) кругом було голо, лежали кучугури піску ; г) там було повно сміття, ніколи не прибиралась.
5. Хто закликав людей садити дерева ?
а) ніхто не кликав ; в) депутати ;
б) батько Миколи ; г) міська рада.
6. Що, на думку Миколиного батька, є найкращою агітацією ?
а) оголошення біля під’їзду ; в) виступ у телевізійній програмі ;
б) розмови мешканців будинку ; г) власний приклад.
7. Що доводилось робити Миколі ?
а) прибирати сміття ; в) фарбувати паркан ;
б) копати ями й тягати землю ; г) ремонтувати пісочницю.
8. Чому воду носили з Дніпра, а не брали з водогону ?
а) у новому районі не вистачало води для людей ;
б) до будинку не підвели водогін ;
в) у всьому місті не було води ;
г) воду з будинку не дозволяли брати його мешканці.
9. Як змінилась прилегла до будинку територія ?
а) там стало чисто й затишно ; в) там облаштували дитячий майданчик ;
б) там розрісся сад ; г) на ній звели ще один будинок.
10. Якою була реакція однокласників Миколи, коли вони слухали розповідь директора ?
а) хтось із дівчат сказав : «Ого !» ;
б) хтось із хлопців сказав : «Це неправда !» ;
в) хлопці сміялися з Миколи ;
г) однокласники ставили Миколі запитання.
11. Чому сяяло обличчя Миколи наприкінці його діалогу з директором ?
а) тому що директор похвалив його ;
б) Микола радів, що виступив перед класом ;
в) Микола відчув задоволення від результатів своєї праці ;
г) Миколі було приємно, що з ним спілкувався директор.
12. Які риси характеру Миколи Максюшка змалював автор ?
а) життєрадісність і веселість ; в) хвалькуватість, задавакуватість ;
б) прагнення бути лідером ; г) скромність і працьовитість.
|