Середа, 18.06.2025, 00:32
Вітаю Вас Гість | RSS

Наша нова адреса https://kzpetrivkazosh.ucoz.org/

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 33
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів


7 клас. Українська література  05 жовтня 2020 р.
[ Викачати з сервера (53.3 Kb) ]04.10.2020, 18:58

7 клас                  українська література                 5 жовтня 2020 р.

Тема: Іван Франко «Захар Беркут». Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті

1.З’ясування змісту поняття громада. Як розуміють його семикласники.

Робота із  тлумачним словником української мови .

   Що означає слово «громада»?

Громада – 1.  Група людей, об’єднаних спільністю становища, інтересів тощо.2.Об’єднання людей, що ставить перед собою певні спільні завдання.

Як ви вважаєте, яке з цих значень можна віднести до тухольців?,Чому? 

Чи були жителі Тухлі громадою?

2.Робота з текстом твору

Пригадайте, чим займалися жителі села Тухля. Зачитайте уривки з тексту повісті»

«… Тухольський народ жив головно скотарством. Тільки та долина, де лежало село, а також кілька поменших порічин, не покритих лісом, надавалися до хліборобства і видавали щороку багаті збори вівса, ячменю і проса. Зате в полонинах, що були, так само, як і всі доокружні ліси, власністю тухольської громади, паслися великі отари овець, у котрих спочивав головний скарб тухольців: з них вони добували собі одежу й страву, омасту й м’ясо…»

 

* Принципи, на яких  грунтувалося життя тухольської громади.

 Єдність — основний принцип  життя громади.

 Усі жителі Тухлі підтримували одне одного у скрутні часи. Громада була суддею й упорядником у всьому. Тут не було бідних, кожен член громади міг користуватися надбанням усіх.)

Порядок, заснований на рівності та праці

Самостійність( Тухольці самостійно розпоряджалися своїм життям; боярин міг стати не хазяїном, а лише рівноправним членом громади.)

Справедливість порядків громади

 Громада на чолі із Захаром Беркутом боронить тухольську землю від ворога. Справедлива перемога громади над ворогом.

Висновки: сила народу в його згуртованості; народ буде сильним лише тоді, коли кожен член гро­мади дбатиме про загальне добро. Тухольці і в горі, і в радості завжди відчували підтримку громади, а тому в лихі часи об’єдналися і вистояли проти багатотисячного війська, яке було краще озброєне і загартоване в боях.

Створення асоціативної квітки

3.Захар Беркут — мудрий ватажок тухольської громади.

Назвою  повісті письменник ставить Захара Беркута на чільне місце. Чому?

Робота в групах

( І група ставить запитання, ІІ група дає відповідь, цитуючи уривки з тексту повісті)

 Характеристика образу Захара Беркута методом  «питання – відповідь» (визначення головних рис характеру героя)

* Патріотизм

 - Доведіть, що «громада – то була ціль його(Захарового) життя»

 - Які інтереси Захара Беркута переважають — громадські над особистими, чи навпаки?

(Захар Беркут сильний своєю любов’ю до рідної  землі, до людей. На перше місце він ставить не особисті інтереси, а інтереси громади.  Перевага громадських інтересів над особистими, патріотизм.)

-Зачитайте відповідь, яку дав Захар Беркут посланому від монголів Тугарові Вовку. Чому так вчинив Захар? Яка риса  героя  тут проявляється?

 (Захар у складній ситуації, адже тут ішлося про долю його сина Максима, керується громадськими інтересами, які він ставить понад усе. «...Міняти одного хлопця на руїни наших сусідів, се була б ганьба, була б зрада». Він дає гідну відповідь бояринові: «Лише по трупі останнього тухольця ви зможете вийти з сеї долини»).

-Зверніть увагу, яким показаний Захар Беркут під час відповіді Тугарові Вовку? («Лице [Захара] палало дивним огнем при тих грізних словах».)

Що це за «дивний огонь»? (Той дивний огонь, яким освітлене обличчя старого чоловіка, то святий огонь патріотизму, який кличе людину на подвиг і вищий за всі інші почуття.)

* Любов до сина.

-Розкажіть про  ставлення  батька до сина Максима. («Не дбайте про мого сина, а рішайте так, якби він був уже в гробі» Чи легко було йому прийняти рішення, яке стосувалося долі власного сина?  Чи можна стверджувати після таких слів, що у батька Захара любляче серце?«Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має уйти хоч один ворог нашого краю».? (велика сила волі, незламність духу, перевага громадського над особистим)  .

*Глибока мудрість і розсудливість.

-У яких вчинках виявилася мудрість ватажка тухольців? (Захар Беркут складає план знищення монголів, на його заклик приходять на допомогу тухольцям верховинці й загіряни, він безпосередньо керує боротьбою тухольців. І в цій боротьбі найбільше проявляється його мудрість, світлий розум і передбачливість. «Не відбити, але розбити їх — се повинна бути наша мета! » — говорив Захар Беркут.)

- Якими були вірування тухольців? Кому найбільше молився Захар? (Мудро чинить Захар, звертаючись по допомогу до сонця — «великого преясного володаря світу»: «Сонце! Я поклоняюсь тобі….і молюсь до тебе всім серцем: дай нам побідити!»  Адже віра єднає людей. «Слова його гарячі, могучі, тремтіли у свіжім раннім повітрі. Слухали їх не тільки тухольці. Слухали їх гори..., слухала їх сперта хвиля потока...» Захар — язичник, але з вуст його звучить світла молитва. Він славить сонце як джерело життя на землі.

* Чесність Захара Беркута.

-Яку  рису характеру Захара Беркута  можна було б  визначити,  прослухавши такі його слова: «Скоро тільки Максим буде свобідний, ти  лише кивни на нас, а ми всіх інших пішлемо на дно раків годувати. – Ні, - сказав обурений Захар. - Беркути додержують слова навіть ворогові-зрадникові»?

* Заклик бо єдності, згуртованості народу в боротьбі з ворогами.

-До чого закликає ватажок тухольської громади своїх воїнів? У чому вбачає силу тухольців? (  До єдності і згуртованості. Тухольці перемогли ворога не тільки своєю зброєю, а й мудрістю і мужністю, згуртованістю. «Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас».)

 -Виразно прочитайте останнє звернення Захара Беркута до громади (розділ ІХ).

Заповни таблицю опорними словами, визнач головну думку твору.

Громада

 

Мудрий ватажок

Перемога

 

                   
           
     
         
 
 
 

 

 

 

 

ІV. Узагальнення вивченого.

  1. «Займи позицію»

Захар Беркутце…               Захар Беркут – це

Батько                                     психолог                        

Житель Тухлі                         стратег

Ватажок громади                  лікар людських душ

Патріот                                  оратор

                                               

 

2. Інтерв’ю з автором твору

 Вивчаючи історичну повість І.Франка «Захар Беркут», учні задумалися над питанням: чому у кінці повісті  батько тухольської громади помирає і задали це питання автору твору. Звичайно ж,  відповіді від імені автора повісті

 І. Я. Франка  давали самі учні.   І ось якими вони були:

«Я вважаю, що таке закінчення повісті оправдане. Захар Беркут присвятив своє життя служінню громаді, виховав сина Максима справжнім патріотом, чесним, справедливим. Максим, як і його батько, любить свій народ,  рідну  землю. Отже, свою місію Захар Беркут виконав: прожив життя, гідне наслідування. Тому я  так закінчив свою повість»»

    « У громаді всі вважали  Захара Беркута батьком, ватажком.  Він – представник старшого покоління тухольців. Естафету молодшому поколінню він передав з честю. Це я, як автор повісті, яскраво показав у останньому зверненні Захара Беркута до громади».

V. Домашнє завдання.

        Виписати цитати  для характеристики образів Максима, Мирослави, Тугара Вовка;   написати листа літературному героєві; намалювати портрет улюбленого героя повісті.

Категорія: Українська мова/література | Додав: admin
Переглядів: 161 | Завантажень: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

Copyright MyCorp © 2025
Створити безкоштовний сайт на uCoz