Тема: Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком)
Однорідні члени речення – це члени речення, які рівноправні між собою; залежать від одного й того ж слова; відповідають на одне питання; виконують однакову синтаксичну функцію
Опрацювання теоретичного матеріалу (сторінка 179)
Проблемні запитання.
- Якими можуть бути однорідні члени речення?
- Чи може в реченні бути кілька рядів однорідних членів?
Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Робота з текстом.
Прочитайте текст, правильно інтонуючи речення.
Знайдіть ОЧР. Якими членами речення вони є? Підкресліть їх. Розставте розділові знаки. Накресліть схеми речень.
І на тім рушникові…
Український рушник… На ньому переплелися і радість, і біль, і щастя, і горе. Рушник супроводжував людину все життя: від народження і до смерті. Він оберігав від зла, від нещастя, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до отчого порогу. Служив не лише прикрасою житла –був оберегом. Ще до народження дитини мати готувала рушник долі. Для хлопчика вишивала на ньому дубові листочки, щоб сильним і мужнім був син, а для дівчинки – калину, щоб гарна, хороша, щаслива була . З ним несли дитину хрестити, благословляли сина чи доньку на одруження. Цей рушник берегли все життя і клали у домовину, коли людина помирала.
Робота з підручником. Вправа 299
Вставте на місці крапок узагальнюючі слова.
Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …… : калину, виноград, троянди та васильки.
Уповивач, утирач, обрус, завивач, рушник долі - …..рушників.
Закріплення навчального матеріалу
Тестові завдання.
1.Однорідні члени речення:
А) відповідають на одні й ті ж самі питання, але належать до різних членів речення;
Б) відповідають на одні й ті ж самі питання і належать до одного й того ж самого члена речення;
В) відповідають на різні питання , але належать до одного й того ж самого члена речення.
2.Однорідними членами речення можуть бути :
А) тільки головні члени речення;
Б) тільки другорядні члени речення;
В) головні та другорядні члени речення.
3. Однорідні члени речення з’єднуються між собою за допомогою:
А) інтонації , сполучників;
Б) лише сполучників;
В) лише інтонації.
4.Позначте речення з узагальнюючим словом перед однорідними членами речення:
А) Зі стін, з вікон, з долівки вставали згадки дитинства і пливли переді мною.
Б) До родини злаків належать такі рослини: жито, пшениця, овес.
В) Доброта, чуйність, вихованість – всі ці риси прикрашають людину.
5.Позначте речення, в якому однорідні члени речення з’єднуються між собою змішаним зв’язком ( сполучниками та інтонацією ):
А) Човен здригався і піднімався догори то носом, то кормою.
Б) І роси, і трави, і птиці з зорею вітають мене.
В) Руки старого лісоруба вузлуваті, жилаві і могутні.
6. Позначте речення, що містить кілька рядів однорідних членів речення:
А) Ходять до лісу по запахи, на дегустування їхнього розмаїття.
Б) Незабаром форкання коней і плескіт води розтанули.
В) Тоненький струмок диму піднявся над сторожкою, понад віттям дерев і послався над ними прозорою хмаркою.
Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал уроку на сторінці 179, виконати вправу 300.
|